Allt om Bexter

2012-02-19
12:32:56

Veckans händelser


När man blev bra efter Afrika resan så är de såklart att de händer något annat.
I torsdags var jag ute med grabbarna och körde lite skoter, fri åkning. (dvs inte på led utan bara i skogen typ i lös snön) De va inga problem att köra men när vi kom ner på en sjö så såg jag att de kom ett gäng skotrar, dom började komma emot mig och Andreas.. När dom började komma närmre så såg jag att dom hade reflexer.. de va polisen och tullen =/ Två av dom kom till oss och dom andra åkte till Mattias och Thomas som va uppe på land för Mattias körde fast där. 
Jag visste inte hur jag skulle bete mig, jag visste att jag inte hade gjort något fel förutom att jag inte hade med förarbeviset. =/  Tanken kom att jag skulle starta skotern och bara dra iväg.. Jag vart helt ställd, satt på skotern med hjälmen på. Han kom fram och frågade vem jag va m.m. Jag tog av mig hjälmen, lämnade alla uppgifter, person nummer, namn, vem som stog på skoter, mobil nummer, om jag hade förarbevis och sen kom tullen så skulle jag blåsa. De va neg ;) och sen så "ringde" polisen till några andra så dom kollade upp allt.. Så de gick bra fast att jag inte hade leg eller något med mig, men igår när pappa kom hem från fjällräddningsövningen sa han att Lena (en polis) sa att de är 500:- i böter om man ej har förarbevis med! Men de visste nog inte den polisen jag träffa på ;) tuuur! Eller lät han oss gå fria ;)

Fredag
Då va Tommy ledig så då skulle grabbarna ut på en längre tur och dom tycke jag skulle hänga på för att annars skulle jag ångra mig. Så jag gjorde väl de.
Vi åkte strax efter kl 10 och de gick bra till en början. Vi åkte några km på led upp till en sjö som farmor och farfar har sen tog vi av ut på myrar och körde friåkning.


Andreas skoter från utsikten =)

Sen ville Tommy att vi skulle upp på en höjd för att de va jätte fin utsikt där, så vi började ta oss upp. Jag körde efter honom och de gick sådär.. när han körde först så förvann endel snö, så när jag kom va de årets sten mtt i vägen som jag inte upptäkte förrän jag kört på den så skotern flyger/ studsar åt höger och jag flyger av åt vänster och landar på rygg. När jag ställer mig upp känner jag smärta i vänstra foten. Hade liiite ont kan jag milt säga! Jag tar mig upp på skotern som nästan hade ställt sig mot ett träd. Fortsätter att köra, hade inte så mycket att välja på.
Mitt nästa hinder va en björk som låg ner på backen. När jag kommer där så glider höger skida på björken och jag får kast till vänster där jag sätter skotern mot en annan björk så jag flyger halft över styret åt höger.
De är tur att man har en riktig skoter ;) som står emot STORA stenar och enländiga björkar som ligger och står mitt i hela vägen!
Efter många om o men så tar vi oss ner och ut från denna skog upp på sjön igen, men de va ett arbete utan dess like innan vi va nere. Tror vi va hemma igen vid 13.00 tiden. Då va de ju bara att bekänna sina syder för pappa och kika hur foten såg ut. Till en början kunde jag gå på den men de gjorde lite ont, så jag la mig i soffan med foten i högläge med en blöt handduk runt den. Sen så skulle jag gå upp en sväng men när jag har foten neråt och sen ska gå så har jag sååå ont, blev stående på ett ställe och de va verkligen pain att "gå". Vart gråtfärdig så jag ringde till Lousie och frågade vart hon hade sina kryckor, tog mig ut till skotern och for hem till henne och rotade fram dem.
De va verkligen tur att hon visste vart hon hade dom och att jag fick låna dom, kunde verklige inte gå utan stöd.
När mamma kom hem frågade hon vad jag nu hade gjort! =/ När jag skulle ta mig ut till köket för att äta så kunde jag inte hålla mig utan de kom några tårar. Kunde knappt röra/vinkla foten för de gjode as ont. 
Både Louise och Mimmi tyckte jag skulle åka iväg och röntga den så jag ringde till vårdcentralen och sa att jag skulle komma. Hade egentligen ingen lust att fara för de tar ju 1 timme dit och sen vet man ju inte vad dom säger när man kommer.  Men jag va ner dit och läkaren kände och vinklade runt foten (smärta). Han sa att de va nog inget av men dom skulle röntga när jag ändå va där, så fick ta 4 bilder men dom visade inget. De va ju bra att de "bra" men de gjorde ju fortfarande as ont! De va "bara" en stukning och jag kunde äta Alvedon och Ipren för smärtan och belasta till smärtgräns. Men de va ju bara att drömma om att stödja på foten, gick på kryckor hela kvällen, lindade foten och tog tab innan jag la mig. Dagen efter (igår) kunde jag stödja på foten, dock bara på tå för de gjorde ont att gå på hela foten + att de började göra ont i vaden, tror jag sträckt mig eller så är de att jag har spänt mig. Men idag så är de bättre, kan gå mer normalt och har mindre ont i vaden.


(Ni som tror att de "bara" är att köra skoter, ni vet ej vad ni pratar om. Jag är inte dålig på att köra men när de väl kommer något i vägen så har skotern en väldig kraft, de räcker att man kör i 5-10 km/h
Detta som hänt är inget som kommer sätta stopp för mig att köra fort på leder m.m. Har dock övervägt att köpa ryggskydd för OM de hade varit en annan sten eller stubbe där jag landade, då vet jag inte hur de hade gått)
 



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: